wtorek, Sierpień 21, 2018
Flesch Mazowsza

Pruszkowianie jeszcze poczekają

Marcin Giziński Lipiec 27, 2018 Różności, Wiadomości

Do 3 września zakończą się zasadnicze prace związane z budową torów na trasie Warszawa Zachodnia – Grodzisk Mazowiecki. Wówczas zaczną się jazdy próbne pociągów. Dla pasażerów rozkładowe kursy rozpoczną się 24 września. Pociągi zatrzymają się na wszystkich przystankach z wyjątkiem Pruszkowa, gdzie prowadzone będą jeszcze prace na peronie.

Zgodnie z deklaracjami w połowie lipca inwestor, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i wykonawca modernizacji Grodzisk Mazowiecki – Warszawa, firma Intercore przeanalizowali status prac na linii. Wykonawca zobowiązał się, że najważniejsze, także niezbędne dodatkowe prace, umożliwiające powrót pociągów na linię, zostaną wykonane do 3 września. Równocześnie rozpoczną się odbiory infrastruktury oraz jazdy testowe. Przywrócenie rozkładowego ruchu planowane jest 24 września.

Linie zastępcze do 24 września

Do 24 września, czyli do przywrócenia ruchu pociągów na linii aglomeracyjnej utrzymana zostanie dotychczasowa zastępcza komunikacja autobusowa i bezpośrednie połączenia Kolei Mazowieckich z Warszawy Zachodniej do Grodziska Mazowieckiego po linii dalekobieżnej.

Od 24 września pociągi na linii grodziskiej będą jeździły z prędkością 80 km/h. Kontynuowane będą prace wykończeniowe na peronach i w przejściach podziemnych. We Włochach, Ursusie, Piastowie, Parzniewie, Brwinowie i Milanówku uruchomione zostaną tymczasowe, bezpieczne dojścia do peronów w poziomie szyn. Rozkład jazdy będzie uwzględniał takie rozwiązanie. Na stacji w Pruszkowie będzie jeszcze prowadzony szeroki zakres prac. Roboty będą obejmowały peron i wiatę oraz przejście podziemne. Po ich zakończeniu, otwarty będzie peron i drugi tor.

Termin wznowienia ruchu pociągów na modernizowanej linii Grodzisk Mazowiecki – Warszawa warunkują niezbędne, dodatkowe prace przy likwidacji ponad 100 „kolizji”, czyli przebudowa niezidentyfikowanych sieci elektrycznych, telekomunikacyjnych, kanalizacyjnych, które zostały odkryte w trakcie modernizacji.

Wykonawca musiał także zmienić plany ze względu na rozbiórkę wiaty do tunelu oraz klatek schodowych w części przejścia w Pruszkowie. Konieczne były zgody konserwatora zabytków i pozwolenia na rozbiórkę. Dodatkowych prac wymagała zabytkowa tablica z rozkładem na stacji Warszawa Włochy.

Aktualne prace na linii 447

Obecnie prace prowadzone są na przystankach i stacji w Pruszkowie. Widać konstrukcje nowych peronów. Układana jest nowa nawierzchnia, instalowane są słupy oświetleniowe, systemy nagłaśniające. Trwa przebudowa przejść podziemnych i dostosowywania ich do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

W Parzniewie jest już nowy przystanek, na którym rozpoczyna się budowa wiaty. W Pruszkowie postępują prace przy budowie tunelu drogowego, który umożliwi lepszą komunikacje w mieście i zwiększy bezpieczeństwo. Ułożone zostały już nowe tory oraz zainstalowane słupy pod nową sieć trakcyjną. Trwa montaż nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Wygodniej z Grodziska Mazowieckiego do Warszawy

Efektem modernizacji 22-kilometrowej linii Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki, prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., będzie lepsza oferta podróży. Pasażerowie skorzystają z nowego przystanku w Parzniewie. Poprawi się niezawodność przejazdu, będzie mogła zwiększyć się liczba pociągów. Podróżni zyskają lepszy komfort obsługi na wyremontowanych przystankach i stacji w Pruszkowie. Wszystkie perony i przejścia podziemne zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Prędkość składów pasażerskich, po uzyskaniu wszystkich dokumentów, zostanie podwyższona z 80 km/h do 120 km/h. Komunikację w Pruszkowie poprawi także nowy tunel drogowy. Zmodernizowana infrastruktura zapewni wysoki komfort podróży przez następnych kilkadziesiąt lat.

Wartość inwestycji na linii Grodzisk Mazowiecki – Warszawa wynosi 285 mln zł. Zakończenie wszystkich prac zgodnie z umową planowane jest w pierwszym kwartale przyszłego roku. Projekt „Prace na linii kolejowej Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki (linia nr 447)” jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Karol Jakubowski

Zespól prasowy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Like this Article? Share it!

About The Author

Comments are closed.