piątek, 29 marca, 2024
Flesch Mazowsza

OŚWIADCZENIE BEZPARTYJNYCH SAMORZĄDOWCÓW M.ST. WARSZAWY WS. POSELSKIEGO PROJEKTU ZMIANY USTROJU M.ST. WARSZAWY

  1. Ustrój m.st. Warszawy wymaga reformy. Dotychczasowa struktura, oparta na bardzo silnej władzy Prezydenta m.st. Warszawy oraz Rady m.st. Warszawy oraz znacznym ubezwłasnowolnieniu Dzielnic m.st. Warszawy, wykazuje wiele negatywnych cech znacznego centralizmu. Niejasne i nietrwałe rozdzielenie kompetencji powoduje często dublowanie pracy urzędów i jednostek, jak również sprzyja nadużyciom i patologiom przy jednoczesnym znacznym ograniczeniu transparentności. Sztandarowe hasło polskiego samorządu – zasada pomocniczości, pozostaje w zasadzie pustym sloganem. Co również istotne, dotychczasowy ustrój Warszawy nie uwzględnia metropolitalnej roli stolicy i utrudnia podejmowanie współpracy z sąsiednimi gminami, wykazującymi podobne potrzeby i problemy co peryferyjne Dzielnice m.st. Warszawy.
  1. Jednakże, jakkolwiek przyznajemy potrzebę dokonania poważnych reform ustrojowych miasta, z poważnymi obawami przyjęliśmy propozycje zawarte w poselskim projekcie Prawa i Sprawiedliwości dotyczącym zmiany ustroju m.st. Warszawy. Nasze największe zastrzeżenia budzą następujące zapisy (z których niektóre mogą naruszać podstawowe zasady ujęte w Konstytucji RP):
  • Charakter projektu – projekt poselski nie będzie procedowany w standardowym trybie, co znacząco ogranicza możliwość jego konsultacji i możliwości zabrania głosu przez przedstawicieli mieszkańców Warszawy.
  • Projekt cementuje upośledzoną rolę Dzielnic m.st. Warszawy (budżet uchwalany przez organy wyższej instancji, możliwość niemalże dowolnego ograniczania kompetencji przedstawicieli mieszkańców), co bezpośrednio przełoży się na zmniejszony wpływ mieszkańców Warszawy na ich najbliższe otoczenie. Uważamy, że propozycje zmian nie uwzględniają lokalnych tożsamości, przyczyniają się natomiast do powstania tworu sztucznego i niefunkcjonalnego.
  • Brak proporcjonalności w wyborach radnych do powiatu warszawskiego, co sprawia, że głosy mieszkańców dużych dzielnic warszawskich znaczą nieporównywalnie mniej niż małych gmin podwarszawskich. Przeczy to konstytucyjnie zagwarantowanej zasadzie równości i proporcjonalności wyborów do organów stanowiących jednostek samorządu (art. 169 ust. 2 Konstytucji RP).
  • Projekt ustawy zmienia granice m. st. Warszawy i w związku z tym wymaga przeprowadzenia referendum wśród mieszkańców Warszawy (art. 5 Europejskiej Karty Samorządu Terytorialnego).
  • Fakt posiadania przez warszawskie dzielnice zaledwie 18 radnych na 50 sprawi, że warszawiacy przestaną być gospodarzem w swoim własnym mieście, ponieważ ich reprezentanci będą mogli z łatwością być przegłosowywani przez radnych z podwarszawskich gmin. Jednocześnie, propozycja wprowadzenia zasady głosowania podwójną większością przyczyni się do paraliżu Rady m.st. Warszawy, ponieważ wiele głosowań pozostanie nierozstrzygniętych.
  • Przedstawiony projekt poselski zmniejsza szanse w wyborach niezależnych, bezpartyjnych ugrupowań, a tym samym przyczynia się do dalszego upartyjnienia samorządu.
  1. Uważamy, że tak ważna kwestia jak ustrój m.st. Warszawy powinna być poddana szerokim konsultacjom społecznym. Jako bezpartyjni reprezentanci Mieszkańców Warszawy wyrażamy chęć, a nawet czujemy się w obowiązku, uczestniczenia w takich konsultacjach.
  1. Już wkrótce przedstawimy swoje propozycje takich zmian ustroju m.st. Warszawy, które z jednej strony przybliżą samorząd Mieszkańcom, a z drugiej przyczynią się do jego większej przejrzystości i funkcjonalności.

Like this Article? Share it!

About The Author

Comments are closed.