W tym roku pod choinką mile widziane będą w szczególności kosmetyki i perfumy – wynika z badania Deloitte „Zakupy świąteczne 2016”. Polacy rzadziej niż rok temu na prezenty wybiorą książki, coraz częściej natomiast wśród wymarzonych upominków pojawia się odzież sportowa.
Zarówno mieszkańcy bogatszych krajów, takich jak Niemcy i Dania, jak i pogrążonych w kryzysie Włoch i Hiszpanii chcieliby znaleźć pod choinką gotówkę. Polacy natomiast najczęściej wybierają dla siebie i bliskich przede wszystkim kosmetyki i perfumy.
Upominki te zepchnęły z pozycji lidera książki, utrzymujące się na szczycie listy wymarzonych prezentów przez kilka ostatnich lat. W tym roku znalazły się one dopiero na trzecim miejscu, tuż za wiceliderem wymarzonych upominków – słodyczami.
– Nowością w zestawieniu dziesięciu najpopularniejszych upominków w Polsce jest odzież sportowa, która zanotowała awans aż o jedenaście miejsc, co może być spowodowane rosnącą aktywnością fizyczną Polaków. Na czwartą pozycję awansowały pieniądze, wskazywane w poprzednich latach jako bardzo pożądane prezenty – wyjaśnia Mariusz Chmurzyński, Dyrektor w Dziale Konsultingu Deloitte.
Wśród prezentów kupowanych nastolatkom dominują słodycze. W tej kategorii największy awans w zestawieniu odnotowała również odzież sportowa.
Dzieciom, podobnie jak rok temu, najchętniej kupujemy zabawki konstrukcyjne (klocki), książki oraz zabawki kreatywne i artystyczne.
Na szczęście coraz rzadziej pod choinkę trafią żywe zwierzęta. Niemniej jednak zdarza się, że chęć sprawienia radości i spełnienia marzeń przyćmiewa głos rozsądku. W przedświątecznym okresie przedstawiciele fundacji na rzecz zwierząt oraz schronisk apelują, że traktowanie zwierząt jako prezentu jest bardzo ryzykowne. Może zdarzyć się, że nieprzemyślany „prezent” po kilku tygodniach trafi do schroniska lub na ulicę. Nigdy bowiem nie wiadomo czy zwierzę spodoba się obdarowanej osobie i czy będzie ona w stanie przyjąć na siebie ciężar obowiązków, jakie niesie za sobą opieka nad zwierzęciem.
Kinga Rochalska
Comments are closed.