czwartek, 21 listopada, 2024
Flesch Mazowsza

Ochrona interesów i portfeli klientów biur podróży i hoteli

Właśnie weszła w życie nowa ustawa o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych. Zastąpiła ustawę o usługach turystycznych. Nowe przepisy mają w pełni regulować prawa i obowiązki przedsiębiorców oferujących usługi turystyczne i hotelarskie. Jest to zgodne z dyrektywą unijną, która zaczęła obowiązywać we wszystkich krajach Unii Europejskiej.

Najważniejsza zmiana to możliwość dochodzenia odszkodowania nie tylko od biur podróży, ale także od podmiotów, które ułatwiają nabycie powiązanych usług turystycznych – mówi prezes Polskiej Izby Turystyki Paweł Niewiadomski. – Sprzedaż za pośrednictwem internetu biletu lotniczego, a zaraz potem przekierowanie do zakupu usługi hotelarskiej czy innej usługi, na przykład wynajmu samochodu to już w tym momencie jest usługa turystyczna albo tak zwana powiązana usługa turystyczna. W obydwu przypadkach klient jest chroniony. Wcześniej tego nie było – dodaje prezes Polskiej Izby Turystyki.

Rzeczniczka Izby Ewa Kubaczyk wyjaśnia, że nowa ustawa jest odpowiedzią na potrzeby rynku.

Przede wszystkim kupujemy wycieczki nie tylko w stacjonarnych biurach podróży, ale dostęp do internetu spowodował, że samodzielnie szukamy usług, które nam odpowiadają. Przy tym zmieniającym się rynku i przy – czasami – przypadkowych rezerwacjach dokonywanych w sieci turysta nie miał żadnej ochrony. Teraz będzie miał, bo organizatorem turystyki jest każdy podmiot który sprzedaje usługi, na przykład nocleg czy transport, czy też kilka usług powiązanych ze sobą, a nie tylko biuro podróży – mówi Ewa Kubaczyk.

Dodatkowo ważną regulacją jest kwestia terminów dotyczących zgłaszania roszczeń. Prezes Polskiej Izby Turystyki Paweł Niewiadomski wyjaśnia, że nie będzie już terminu 30-dniowego na złożenie reklamacji.

Jak on będzie się kształtował, na razie trudno w tej chwili jednoznacznie powiedzieć, bo te przepisy będą obowiązywać w całej Unii, więc zapewne dojdziemy do porozumienia w tej kwestii. Wydłuża się też termin przedawnienia roszczeń z dwóch do trzech lat, co dla klienta jest korzystne – mówi Paweł Niewiadomski.

Zmiany przepisów w branży turystycznej są wprowadzane we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Wymaga tego unijna dyrektywa.

Informacyjna Agencja Radiowa (IAR)/(mg)

Like this Article? Share it!

About The Author

Comments are closed.