Cztery specjalne linie autobusowe oraz zwiększona częstotliwość istniejących połączeń miejskich zapewnią optymalną komunikację na czas przebudowy linii grodziskiej. Zmiany zostaną wprowadzone od września i potrwają 12 miesięcy.
Od września rozpocznie się kluczowy moment dla inwestycji. Wystartują roboty przy przebudowie peronów, torów i sieci trakcyjnej. Ruch pociągów pomiędzy Grodziskiem Mazowieckim a Warszawą zostanie wstrzymany na rok.
W tym czasie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kompleksowo przebudują przystanki, tory i sieć trakcyjną na linii 447. Dla pasażerów efektem inwestycji kolejowej będą lepsze przejazdy w ruchu aglomeracyjnym, funkcjonalne perony i większe bezpieczeństwo. Dojazd do i ze stolicy zapewnią autobusy komunikacji zastępczej.
Połączenia autobusowe
Organizację przejazdów opracował Zarząd Transportu Miejskiego oraz Koleje Mazowieckie we współpracy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A.
Na trzon zastępczej komunikacji składa się pięć autobusowych linii dedykowanych mieszkańcom Grodziska, Pruszkowa, Milanówka, Brwinowa i Piastowa. Połączenia zapewniają nie tylko przejazd do Warszawy, ale także umożliwiają komunikację między miastami leżącymi wzdłuż linii kolejowej. Będą je realizować następujące linie:
Linia ZG (Warszawa – Grodzisk Mazowiecki) – Koleje Mazowieckie: kursy w dni robocze co 15 minut, a w dni świąteczne – co 30 minut; przejazd w pobliżu przystanków kolejowych; 12-metrowe autobusy.
Linia ZM (Milanówek – Grodzisk Mazowiecki) – Koleje Mazowieckie: wahadłowe kursy w dni robocze w godzinach szczytu przewozowego co 15 minut; połączenie umożliwi przesiadkę z autobusu do pociągu w Grodzisku Mazowieckim; 12-metrowe autobusy.
Linia ZB (Brwinów – Warszawa) – Koleje Mazowieckie: linia przyspieszona; kursy w dni robocze co 10 minut w szczycie przewozowym, w godzinach pozaszczytowych w dni robocze – co 15 minut, a w dni wolne od pracy – co 30 minut; w godzinach popołudniowych w dni robocze co drugi kurs w kierunku Brwinowa będzie kierowany na drogę S2 i autostradę A2; 12-metrowe autobusy.
Linia ZP (Pruszków – Warszawa) – Zarząd Transportu Miejskiego: linia przyspieszona; kursy w dni robocze w szczycie przewozowym co 8 minut, a w godzinach pozaszczytowych i w dni wolne od pracy – co 15 minut; w przypadku realizacji kursów autobusami 12-metrowymi częstotliwość w szczycie przewozowym będzie zwiększona; autobusy 18-metrowe lub 12-metrowe (w zależności od rozstrzygnięcia przetargu).
Piastów, Ursus i Włochy
Istniejąca linia 717 z Piastowa do Warszawy zostanie wzmocniona. W szczycie przewozowym autobusy będą odjeżdżały co 10 minut. W godzinach pozaszczytowych i w dni wolne od pracy – co 15 minut. Pasażerowie będą korzystać z 18 i 12 metrowych autobusów.
Połączenia z Ursusa i Włoch do centrum Warszawy zostaną dodatkowo wzmocnione ok. 20 autobusami przegubowymi. Wybór linii przewidzianych do wzmocnienia będzie wynikał z możliwości lokalnych dróg w pobliżu modernizowanej linii kolejowej.
Alternatywą będzie WKD
Pasażerowie linii grodziskiej będą mogli korzystać także z połączeń WKD. Bezpośredni dojazd do Warszawy z Grodziska Maz. bez postojów na stacjach i przystankach zapewnią połączenia Kolei Mazowieckich ze Skierniewic i Żyrardowa. Analizowana jest możliwość wprowadzenia na linię dalekobieżną dodatkowych połączeń z Grodziska Mazowieckiego.
Przystanek Warszawa Aleje Jerozolimskie umożliwi sprawne przesiadki z autobusów zastępczych do pociągów SKM, KM i WKD.
Szczegółowe informacje na temat zmian w organizacji ruchu będą przekazywane pasażerom na stacjach, przystankach i w środkach komunikacji miejskiej. O zmianach będzie można także przeczytać na stronach internetowych zarządcy infrastruktury oraz przewoźników.
Wygodniej w aglomeracji warszawskiej
Jak zapewnia inwestor przebudowana linia kolejowa między Warszawą a Grodziskiem zapewni większy komfort podróży dla pasażerów. Sześć stacji i przystanków zostanie kompleksowo przebudowanych i dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych. Dojście na perony ułatwią windy zamontowane w przejściach podziemnych.
Wybudowany zostanie także nowy przystanek Parzniew, który umożliwi lepszy dojazd do stolicy i Grodziska Maz. Sprawny przejazd pociągów umożliwią wymienione tory, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem.
Projekt „Prace na linii kolejowej Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki (linia nr 447)” jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.
Oprac. (mg)
Comments are closed.