sobota, 30 maja, 2020
Flesch Mazowsza

Sprawdzian dla urzędowej cyfryzacji

Pandemia koronawirusa i związana z nią kwarantanna w znaczący sposób wpływa na nasze życie codzienne. Konieczność pozostania w domu ogranicza nasze możliwości załatwiania spraw, w tym także tych w urzędach. Funkcjonowanie wielu jednostek publicznych również jest znacznie ograniczone lub całkowicie wstrzymane dla interesantów. Warto dowiedzieć się, w jaki sposób zdalnie załatwić pilne sprawy publiczne.

Unikanie przebywania w zatłoczonych miejscach oraz ograniczenie kontaktu z innymi ludźmi to pierwszorzędna zasada w czasach rozprzestrzeniania się koronawirusa. Zamknięte placówki publiczne mają temu zapobiec. Nie oznacza to jednak paraliżu. Wiele spraw możemy załatwić nie wychodząc z domu.

Zaufany profil

Większość urzędów w naszym regionie zamieściło na stronach internetowych najważniejsze informacje o tym, jak zdalnie, za pośrednictwem telefonu lub Internetu załatwiać sprawy publiczne. Znajdują się tam dane kontaktowe poszczególnych wydziałów. Resort cyfryzacji podpowiada jak w tej sytuacji przydać mogą się profil zaufany i platforma gov.pl.

– Profil zaufany to zbiór danych o nas samych. W Internecie, tak jak podczas osobistej wizyty w urzędzie, musimy udowodnić, że my to my. W sieci nie wylegitymujemy się dowodem osobistym, dlatego właśnie potrzebujemy profilu zaufanego – tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Profil zaufany najlepiej jest założyć korzystając z bankowości elektronicznej. Lista banków, które spełniają określone kryteria znajduje się na stronie: www.pz.gov.pl. Ministerstwo prowadzi obecnie prace, aby wdrożyć rozwiązanie umożliwiające założenie profilu zaufanego bez konieczności posiadania konta w banku.

Portal dla obywateli

Jeśli mamy profil zaufany, większość spraw urzędowych możemy załatwić na stronie www.gov.pl

– To portal, który powstał po to, by ułatwiać życie obywatelom. Znajdą tam informacje ze wszystkich ministerstw, ale i wszystkie dostępne e-usługi – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Aby ułatwić wyszukiwanie, pogrupowaliśmy je w kategorie. Można też skorzystać z wyszukiwarki. Poruszanie się po portalu jest bardzo intuicyjne, nawet dla osób, które rzadko korzystają z Internetu – dodaje minister.

Ogranicz wyjścia!

Policja także zaleca, aby przez czas kwarantanny nie pojawiać się na posterunkach policji i komisariatach.

– Pamiętajmy, że wizyty w jednostkach policji wiążą się często z koniecznością poruszania środkami komunikacji zbiorowej oraz przebywaniem wśród większej liczby nieznanych nam osób. Oczekując na przyjęcie zgłoszenia w zamkniętych pomieszczeniach również jesteśmy narażeni na kontakt z obcymi osobami. Dbając o państwa zdrowie i bezpieczeństwo, zalecamy ograniczenie osobistych wizyt w jednostkach policji, związanych z potrzebą powiadomienia o zdarzeniu. Do Państwa dyspozycji pozostają numery telefonów jednostek policji dostępne na stronach internetowych, aplikacji „Moja Komenda” oraz w przypadku zgłoszeń alarmowych numery 112 i 997. Możliwe jest również przesłanie zgłoszenia pisemnie lub e-mailem (nie dotyczy sytuacji nagłych) – zaznacza inspektor Mariusz Ciarka, rzecznik prasowy Komendy Głównej Policji.

Policja uruchomiła również specjalny portal www.euslugi.policja.pl, dzięki któremu użytkownicy mogą korzystać z Centralnej Książki Telefonicznej. Ułatwia ona komunikację z jednostkami policji w całym kraju.

Jak widać, istnieją narzędzia, które umożliwiają nam pozostanie w domu i odbycie koniecznej kwarantanny. Skorzystajmy w tego, co oferuje nam era cyfryzacji i zadbajmy o swoje bezpieczeństwo.

Aneta Czerwińska
Fot.: Pixabay.com

Like this Article? Share it!

About The Author

Comments are closed.