wtorek, 19 marca, 2024
Flesch Mazowsza

Gry bitewne, planszowe, video

5 listopada Centrum Kultury w Grodzisku, przy wsparciu młodych wolontariuszy ze Straży Pożarnej, przygotowało niedzielną rozrywkę dla dzieci, młodzieży i dorosłych – popołudniowe zmagania w ramach różnego typu gier.

Jedną z ciekawych propozycji był udział w turnieju FIFA17 – czyli e-sportowych rozgrywkach piłkarskich. Popularna seria FIFA to kolejne edycje gry video, przeznaczonej dla tych, którzy interesują się piłką nożną i chcą się poczuć jak na realnym boisku piłkarskim. Tak jak w innych grach sportowych cała zabawa polega tu na symulowaniu aktywności fizycznej związanej z daną dyscypliną, na stosowaniu się do reguł sportowych, na rywalizacji, na wczuwaniu się w rolę prawdziwych sportowców. Adaptacja piłki nożnej na grę video pozwala graczom poczuć emocje, które towarzyszą rzeczywistym meczom piłkarskim.

Turnieje strategii wojennych

Na parterze w sali lustrzanej Klub Gier Bitewnych „Osgiliath” rozgrywał turnieje w ramach figurkowych gier wojennych i strategicznych. Najogólniej mówiąc, gry te polegają na symulowaniu konfliktów zbrojnych, z uwzględnieniem wielu czynników determinujących zwycięstwo lub przegraną, i bazują na ciekawych makietach, grupach różnorodnych figurek i skomplikowanych regułach. Przy dwóch stołach młodzież rozgrywała: „Ogniem i mieczem” – polską grę historyczną nawiązującą do XVII-wiecznej Rzeczypospolitej oraz „Gwiezdne Wojny” – amerykańską grę odnoszącą się do serii popularnych filmów, o uproszczonej planszy i małej ilości figurek.

Klasyka science fiction

Trzy kolejne stoły zajmowały atrakcyjne wizualnie makiety do angielskiej gry science fiction „Warhammer 40000” – angażującej dużą ilość figurek i o niezwykle rozbudowanych regułach, detalicznie opisanych w grubym podręczniku. Znaczną część podręcznika zajmuje opis świata przyszłości, w jakim rozgrywają się wojenne wydarzenia: w skolonizowanym już kosmosie, w obrębie Drogi Mlecznej, w roku 40 000, gdy ludzie, orkowie i żyjące maszyny toczą nieustanne wojny ze sobą nawzajem i z przedstawicielami chaosu. „W mroku dalekiej przyszłości istnieje tylko wojna” – podręcznik do gry tymi słowami przedstawia ów świat. Podczas rozgrywek wykorzystywane są typowe kostki do gry, które „determinują element losowy” oraz miarki, którymi mierzy się zasięg ruchu figurek i zasięg rażenia broni. Dla miłośników gry „Warhammer 40000” dodatkowym profitem jest możliwość kolekcjonowania i malowania własnym sumptem niezliczonych figurek, które potem ciekawie prezentują się na makietach.

„Fani Gier” planszowych

Na II piętrze odbywało się najbardziej familijne wydanie „Areny Gier” – grała młodzież oraz dzieci z rodzicami. Centrum Kultury przygotowało do wyboru dużą ilość co ciekawszych gier planszowych, zarówno z własnych zasobów, a nawet z osobistych szaf, jak i wypożyczonych od warszawskiej grupy „Fani Gier”, która promuje i wspiera tego typu wydarzenia.

Kreatywni lub ci, którzy chcieli rozwijać kreatywność mogli zagrać w grę „Kości Opowieści” – popularną na imprezach, przeznaczoną dla starszych dzieci, młodzieży i dorosłych. Jej sensem jest stworzenie ad hock w miarę spójnego opowiadania, bazując na skojarzeniach jakie nasuwa kilka obrazków na wyrzuconych kostkach. Dla tych, którzy cenią sobie relacje społeczne przygotowano „Pytaki” – grę pogłębiającą komunikację i wzajemne poznawanie się. Dzieci mogły zagrać w „Super Farmera” lub „Żółwie z Galapagos” oraz wiele innych gier dostosowanych do wieku. Dla najmłodszych też przygotowano materiały plastyczne do samodzielnego stworzenia planszy – na bazie dziecięcej wyobraźni powstały gry o dynamicznych tytułach: „Szybkie Angry Birds” oraz „Ostry Piłkarz”.

Tekst i foto: Sylwia Pańków

Like this Article? Share it!

About The Author

Comments are closed.