czwartek, Październik 19, 2017
Flesch Mazowsza

Cisza nocna na lotnisku Chopina

Marcin Giziński Październik 5, 2017 Różności, Wiadomości

Ograniczenie uciążliwości hałasu i poprawa warunków wypoczynku nocnego. Taka idea przyświeca Lotnisku Chopina, które proponuje wprowadzenie w godzinach nocnych zakazu planowania operacji lotniczych.

Zakaz, obowiązujący już na niektórych europejskich lotniskach, to przede wszystkim ważny gest wobec zamieszkujących okolice lotniska mieszkańców, którzy często skarżą się na uciążliwy hałas startujących i lądujących samolotów.
14 września odbyło się spotkanie przedstawicieli „Portów Lotniczych” z samorządowcami sąsiadujących z lotniskiem gmin i dzielnic, na którym zaprezentowano założenia proponowanej przez PPL „ciszy nocnej”.
W myśl zaprezentowanych założeniom, „Core night” miałby być wprowadzony wraz z nowym rozkładem letnim na przełomie marca i kwietnia przyszłego roku. Zakaz miałby obowiązywać we wszystkie dni tygodnia między godz. 23:30 a 5:30 i dotyczyłby wszystkich operacji lotniczych. Wyjątkiem byłyby loty państwowe, wojskowe, ratownicze czy też sytuacje kryzysowe. Na lotnisku mogłyby też lądować samoloty opóźnione z przyczyn niezależnych od przewoźnika.
– Bardzo cieszymy się z podjętej przez PPL inicjatywy wprowadzenia na terenie Lotniska Chopina w Warszawie ciszy nocnej, która z pewnością znacznie zwiększy komfort mieszkańców Ursus w godzinach nocnych. Ursus to jedna z dzielnic Warszawy, które są najbardziej narażone na hałas lotniczy, dlatego zdecydowanie popieramy pomysł wprowadzenia nocnej przerwy od lotów na Lotnisku i mamy nadzieję, że zgodnie z przyjętymi założeniami, uda się ją wprowadzić w pierwszym kwartale 2018 roku – powiedział podczas spotkania burmistrz Urszula Kierzkowska.

„Core night” wprowadziły już, m.in., lotniska we Frankfurcie, Monachium, Paryżu-Orly, Brukseli, Hamburgu, Zurichu. Lotnisko Chopina byłoby pierwszym portem lotniczym w Polsce wprowadzającym takie rozwiązanie.
Obecnie na Lotnisku Chopina liczba operacji planowanych w ciągu nocy jest regulowana przy wykorzystaniu Systemu Quota Count. Umożliwia on koordynację rozkładów lotów linii lotniczych z uwzględnieniem parametrów akustycznych samolotów oraz obowiązujących limitów hałasu w środowisku w porze nocnej. Nowe rozwiązanie idzie krok dalej, ograniczając do minimum możliwość wykonywania operacji lotniczych samolotów pasażerskich między 23:30 a 5:30 rano.
Propozycja „core night” jest obecnie konsultowana z przewoźnikami lotniczymi. Ostateczną decyzję w tej sprawie podejmie Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Oprac. (mg)

Like this Article? Share it!

About The Author

Comments are closed.